ارتباط پروتئین استرس با کنترل ضعیف متابولیک و خطر دیابت نوع 2

20 دسامبر 2017- بر اساس تحقیقات جدید، یک پروتئین دخیل در بروز اختلالات روانی مرتبط با استرس، نقش مهمی در مشکلات متابولیکی دارد که می‌تواند به دیابت نوع 2 منجر شود.

محققان از مدتها پیش می‌دانستند که استرس مزمن بالا، موجب افزایش سطح التهاب در بدن شده و باعث افزایش سرعت روند پیری و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود.

در این مطالعه‌ی جدید، دانشمندان موسسه‌ی روان پزشکی ماکس پلانک، یکی دیگر از مکانیزم‌های بیولوژیکی ارتباط بین اختلال در تنظیم سیستم استرس و عملکردهای متابولیکی مختلف را کشف کردند.

آنها دریافتند که داشتن سطح بالایی از یک پروتئین استرس در ماهیچه‌ها منجر به اختلال در متابولیسم گلوکز و احتمالاً مقاومت به انسولین می‌شود. این پروتئین که FK506-binding protein 51 یا FKBP51 نام دارد، در توسعه‌ی اختلالات خلقی و اضطراب دخیل است.

پیش از این، ارتباط ژن کنترل کننده‌ی تولید FKBP51 با افزایش میزان کورتیزول در پاسخ مغز به یک استرس(HPA axis hyperactivation) که می‌تواند سبب اختلالات خلقی و بروز مقاومت به انسولین شود، کشف شده بود.

در این تحقیق جدید، دانشمندان بر روی اثر پروتئین FKBP51 بر تحمل گلوکز و سیگنالینگ انسولین در پاسخ به یک عامل استرس‌زای متابولیکی (تغذیه‌ی پرکالری)، تمرکز کردند.

برای این منظور، پژوهشگران موشهای تحت رژیم پرکالری و پرچرب را به دو گروه تقسیم کردند: یک گروه از آنها دارای ژن سالم FKBP51 بوده و دیگری فاقد این ژن بودند.

 پس از 8 هفته، محققان دریافتند: موشهای فاقد ژن FKBP51، علیرغم دریافت مقادیر اضافه‌ای کالری، دچار افزایش وزن نشدند.

 یافته‌های قبلی توسط همین گروه نشان می‌دهد که بیان میزان بالاتری از FKBP51 زمانی که موش در شرایط استرس قرار می‌گیرد، منجر به افزایش وزن موشها می‌گردد.

در موشهایی که در آنها ژن FKBP51 خاموش شده بود، میزان تحمل گلوکز بهبود یافته و سیگنالینگ انسولین در بافت عضلانی افزایش یافته بود. همچنان محققان ترکیبی را شناسایی کردند که قادر است بر خلاف عملکرد FKBP51 عمل کند نام این ترکیب SAFit2 است که می‌تواند برای بهبود تحمل گلوکز و کاهش وزن بدن به عنوان بخشی از درمانهای جدید دیابت بکار رود. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Nature Communications منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/dec/study-links-stress-protein-to-poor-metabolic-regulation-and-risk-of-type-2-diabetes-99236336.html